onsdag 13 april 2011

Chicken tikka masala med Raita

Hej!

Här kommer ett nattligt inlägg för alla er som är sugna på att svänga ihop lite mer avancerat nattkäk;) Dagen gick så fort idag så jag har inte haft tid att blogga förrän nu. Har varit på jobbet idag på hjärt- och lungräddningsutbildning så nu vet jag hur man hanterar medvetslösa personer och får upp saker som fastnat i halsen på barn. Usch hoppas jag slipper använda de kunskaperna.. men det känns tryggt på nåt vis att ha lärt mig hur man ska göra! Idag var jag ambitiös och gjorde Chicken tikka masala till lunch. Det är en av karlns favoriträtter och lite knepig att få att smaka som den gör på de indiska restaurangerna. Slutsatsen efter dagens kok är att det är mer grädde och smör i deras än hemma :) Bebisen fick kyckling i örtsås och favoritmoset med blomkål och palsternacka i.

När jag ska laga något jag inte vet hur man gör kan jag aldrig nöja mig med ett recept utan googlar alltid fram minst fem stycken :) Sen gör jag ett eget hopkok utifrån det som verkar vara det viktiga för maträtten ifråga. Chicken tikka masala kan (som så mycket annat) göras på en mängd sätt och jag har prövat ett antal varianter innan. Inget har hittills smakat som den på karls favvorestaurang så därför fortsätter jakten på den perfekta Chicken tikka masalan :) Idag bestämde jag mig för att marinera kycklingen i såsen ett par timmar först. Det blev supergott! men, som sagt inte lika gräddigt i smaken som den man äter ute. Dock bra för hälsan och imunförsvaret tänker jag mig med både ingefära, chili, vitlök och annat gott i.

Bebismat till höger :)




Följande behövs till 4 personer:

5 kycklingfilér (eller för all del vilka kycklingdelar man vill)
1/2 röd chili
1 röd paprika
2 cm färsk ingefära
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 tub tomatpuré
1 citron
1 1/2 dl rapsolja (eller annan neutral olja)
3 stora slevar turkisk yoghurt
1 msk honung
1 1/2 dl vispgrädde
1-2 msk garam masala eller samma mängd av följande: 
kardemumma
kanel
gurkmeja
spiskummin
nejlikor (en tsk mortlade)
1/2 dl färsk koriander eller 1 tsk torkad

svartpeppar
salt

Gör så här:
Skär kycklingen i ca tre cm stora bitar.
Hacka paprika, lök, vitlök, ingefära, chili och koriander om du använder färsk. (jag använde torkad och tillsatte färsk vid bordet eftersom karln inte gillar färsk koriander).
Blanda i en stor bunke olja, tomatpuré, honung och yoghurt.
Rör i kryddorna och de hackade grönsakerna. Jag körde allt med stavmixer så att det blev nästan helt slätt. Det tog en himla tid att hacka allt så ett tips är att skära grejerna i bitar och köra allt med mixer på en gång. Smaka av och krydda på mer om du tycker det behövs.  Rätten är mild i smaken men det där kan man ju styra själv :)
Lägg i kycklingen och blanda runt.
Plasta och låt stå i kylen ett par timmar.

På indiskt vis äter man rajtan tajtan (Raita heter det på riktigt :) till denna rätt. Det är en kall yoghurtsås som är frisk och söt i smaken. Passar bra till lite starkare mat.

Till Raitan:

3 dl turkisk yoghurt
1/2 dl hackad färsk mynta
3 cm hackad gurka
1 msk honung
salt

Hacka mynta och gurka. Rör ner honungen i yoghurten (vispa lite med en gaffel om du inte har flytande honung så går det lättare) och sedan mynta och gurka. Smaka av med salt. Ställ i kylen till servering.

Sätt ris på kokning. Ta fram kycklingen och hetta upp en panna med rätt höga kanter. Det blir ganska mycket sås. Ungefär här fällde jag ihop datorn och slutade läsa recept så jag vet inte hur man gör "på riktigt". Det kan vara så att kycklingen ska tas ur marinaden och stekas på innan marinaden ska i och bli sås. Jag hällde ner allt i pannan på en gång och så fick det stå och puttra en 20 min. Tyckte att det blev bra. I mitt ursprungsrecept fanns ingen grädde men det slutade med att jag skvätte i ungefär 1 1/2 dl. Smaken blir lite syrlig av yoghurten så det beror lite på vad man föredrar.

Denna smaskiga rätt serverades med grönsallad, ris och raitan. I Indien äter man naanbröd till. Det kan ni köpa färdigt på Ica om ni vill. Eller baka om ni orkar :) Vi hoppade brödet idag och var nöjda och glada ändå. Och mätta! Nu är jag färdig för sängen känner jag. Ni får bebismatsrecepten och kvällsmatsreceptet imorgon. Då ska vi även till öppna förskolan på sångstund och ha finbesök av en go vän till mig på kvällen.

Gonatt och ha en bra dag imorgon!

Våran favorit Chicken tikka masala serveras för övrigt på Masala Kitchen här i Göteborg och finns på Nobelplatsen och Berzeliigatan för er som har vägarna förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar