tisdag 5 april 2011

Fisk & potatismos

Idag tittar jag ut på ett grått och regnigt Göteborg. Det hade väl inte gjort så mycket  om det inte var för att jag tappat bort min regnjacka. Passande nog somnade just tösen så det gör inget att promenaden får vänta. Den kära ungen har inte skitit på en vecka så humöret är inte på topp, vilket ju är fullt begripligt:) Dessutom är hon snorig och har tänder på g. Idag är alltså en sådan där dag när det hade varit perfekt att ha lite färdigmat på lut i kylen. Det hade jag inte. Bestämde mig (när barnet för tillfället satt och lekte glatt för sig själv) för att steka fisk och göra potatismos. Det tog en och en halv timma. Och smakade därefter, klistermos och överstekt fisk. Men det behöver inte er mat göra för den sakens skull!

Mos:

potatis
smör
mjölk
salt
vitpeppar
olivolja
färsk basilika

stilla havsflundra eller rödspättafilé
smör att steka i
salt
svartpeppar
1 citron

Tina fisken om den är fryst. Jag använde stilla havsflundrafiléer som är ungefär som rödspätta men kommer från ett annat hav och är billigare. En påse (fryst) på 500g kostar ca 40:-.
Skala potatisen och skär i mindre bitar. Koka under tiden upp vatten och salt i en kastrull. Lägg i potatisen och koka mjuk. Om småbarn ska äta så koka potatisen utan salt.
Häll av potatisen. Jag sparade lite av kokvattnet för att göra mos till bebisen.
Salta fisken och stek i smör. Krydda med svartpeppar och kläm i en citron.
Kör potatisen, en skvätt mjölk, smör och kryddor med elvisp. Jag tillsatte lite olivolja och basilika idag för att variera smaken lite. Det blev riktigt gott :) Min karl brukar ha i vitlök i moset, det blir supersmaskigt och är lite otippat, eller?
Servera med citronklyfta och en god sallad. Fast jag fick ingen god sallad idag. Jag fick sätta mig och amma istället. Tösen kände inte riktigt för mos och fisk idag..


Grått grått.. Men snart kommer kolonilotterna här utanför köksfönstret att blomma:)



Nu har vi förresten gått över från pulvergröt till vanlig havregrynsgröt åt lillan. Och hon glufsar glatt i sig! Bvc rekomenderar ju barnpulvergröt för att de små liven ska få i sig tillräckligt med järn och annat, men vi beslutade igår att risken för järnbrist inte är så stor i det här fallet. Hoppas att hon ska bli mättare på detta och sova längre på nätterna. Jag mixade havregrynen först för att få slätare konsistens på gröten men jag tror hon hade ätit ändå. Det blev dock svårare att måtta hur mycket vatten man skulle ha till de mixade grynen eftersom de inte motsvarar 1 dl omixade. Det finns pulvergrötar för barn från 6 mån också men det är fruktsmak på alla jag hittat och skeptisk som jag är inbillar jag mig att det är en massa konstigheter i. Ett annat argument är att paketen kostar 35 spänn. Nu ska ni se att vi sitter säkert här om en vecka med ett sådant där päron-äpple-gröt paket och slevar i ungen i alla fall ;)

Ha nu en givande eftermiddag vad ni nu ska syssla med. Jag ska titta till bebisen och leta på dagstidningen. Kanske koka en kopp te :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar