fredag 22 april 2011

Fluffdessert med choklad, mandel och kaffe

Hej igen!

Svärmor, svärfar och bebis sover i soffan och karln och hans bror ska kolla film så jag kan väl lika gärna köra vidare här på bloggen med lite gamla recept jag inte hunnit lägga ut :)

Den här supersmaskiga och frächa desserten åt vi förra helgen efter vår första italienska middag (vi gjorde ju en favorit i repris ikväll på förrätt och huvudrätt). Den är superlätt att göra och såå himmelskt god! Eftersom den innehåller yoghurt och är lite syrlig i smaken passar den bra efter en middag med vitlök eller starka kryddor då den neutraliserar och frächar upp lite. Denna smaksatte jag med kaffe, choklad och mandel men man kan även göra den med frukt och få den lite lättare. Jag har tidigare lagt ut recept på en mangovariant här på bloggen.




Du behöver:

turkisk yoghurt
vispad grädde
en skvätt kallt kaffe
mandelbiscotti (havrekakor eller liknande går också bra)
hackad sötmandel och ett par hela till garnering
mörk choklad, några rutor
vaniljsocker
kakopulver
kanel

Jag brukar ta lika delar turkisk yoghurt och vispad grädde. Mängden varierar eftersom jag oftast gör den här desserten för att jag har en gräddskvätt över. Skulle tro att 3 dl av varje är lagom till 4-5 personer. 1 biscottikaka per person och en halv chokladbit.

Vispa grädden och blanda med yoghurten i en bunke. Blanda ner lite i taget och smaka av beroende på hur syrligt/gräddigt du vill ha det. Rör ner ett par tsk vaniljsocker. Smaka!
Häll upp en skvätt kaffe i en skål och vänd snabbt kakorna i detta. De ska bli blöta men inte mosiga, det går snabbt! Blir de ändå för blöta så smakar det fint ändå, jag har gjort den missen ;) Lägg en stor klick grädd- och yoghurtfluff i botten på fyra små glas. Dela kakorna och lägg i några bitar. På med mer fluff, kakbitar igen och sen fluff högst upp. Strö över hackad mandel, pudra över kakao och kanel. Toppa med en hel mandel och en halv chokladruta. Vill man kan man varva hackad mandel, kakao och kanel mellan lagren också beroende på hur mycket smak som önskas.
Till denna delikata anrättning drack vi mynta te. Häll kokande vatten över ett par kvistar färsk mynta i glas och klicka i honung. Mycket uppfriskande efter vitlöksmiddagen och gifte sig fin fint med dessertens smaker.

Det här är bland det godaste jag vet ska jag säga. Jag blev nästan lite sugen på att göra den imorgon fast vi inte tänkt ha någon påskdessert. Får se.. kanske spar den till söndag. Imorgon lär ju alla vara lite godisfulla ändå kanske ;)



Nu tackar jag för mig. Gonatt!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar