måndag 11 april 2011

Kycklingsallad

Hej på er!
Idag har jag varit en riktigt trött sunk-mamma och hasat runt här i mjukisar bland tvätthögar, leksaker och diskberg. Tösen vaknade kl. 07:00 med världens största smile och ett lyckotjut, totalt oberörd av att hon somnade sent igår och vaknade inatt både kl. 01 och kl. 04. Nu sitter jag i soffan och väntar på att karln ska komma hem från sin resa här om någon timme. Denna dagen ett liv sa ju Farbror Melker. Ett långt liv känner jag. Har dock fått både tvätt, disk, mat och dammsugning gjord. Dessutom promenad i det underbara vädret, handlat och introducerat balkongen för lillan. Om det lilla livet behagat sova lite under dagen (hon passade dock på under promenaden) hade det blivit mindre gjort kan jag lova. Nu blev jag liksom tvungen att sysselsätta oss för att inte somna själv. Det gjorde jag tillslut i alla fall. Vaknade kl. 10 och insåg att jag somnat under nattningen. Helt otroligt med tanke på att bebisen ikväll övade på sina allra högsta toner medan hon drog mig i håret. Ett hårstrå i taget drar hon tills de lossar. När jag lyckats lirka loss hennes svettiga lilla hand ur luggen för hundrafemtioelfte gången övergick hon till att rulla från sida till sida och dunka sin panna mot min. Till slut somnade vi alltså i allafall. Ikväll har jag ätit kycklingsallad. Mycket gott! Känns att det börjar gå mot varmare tider när salladssuget sätter in :)



Tösen fick också smaka, fast kokt kyckling. Sockerärtan var bäst.

Till dagens sallad som nog räckt åt 4 personer:

2 kycklingfilér
2 portioner pasta (jag hade fjärilspasta eftersom jag tycker de är fina!)
2 tomater
1/2 gurka
1/2 salladshuvud
1 näve sockerärtor
1 knipplök
6 st soltorkade tomater i olja
1 fetaost
1 rött äpple
färsk basilika
pizzakrydda
1/2 citron
salt
svartpeppar
olivolja
smör till stekning

Sätt pastavatten på kokning.
Dela kycklingfilérna ett par gånger och stek dem i smör. Krydda kycklingen med salt, peppar och pizzakrydda.
Koka pastan. Skär under tiden grönsakerna i lämpliga bitar och blanda allt sammans i en stor skål. Jag skivade löken först och la i botten på skålen med olivolja för att den skulle hinna suga åt sig och bli lite mildare. De soltorkade tomaterna klipper jag direkt ner i skålen med sax liksom basilikan.
Häll av pastan och spola snabbt med kallt vatten så den kyls lite. Häll på salt och lite olivolja direkt i durkslaget och blanda. Blanda i pastan och kycklingen (som jag också klippte direkt i skålen) i salladen. Krydda på med kvarnsalt, nymalen svartpeppar, citronsaft och olivolja toppa med basilikablad.

Tösens kyckling kokade jag med lite palsternacka i bitar, lagerblad, vitpepparkorn, smör och pizzakrydda. Hon fick en bit att smaka på och resten pureáde jag. Ska försöka göra någon liten sås av skyn som blev imorgon så får vi se vad betyget blir. Tittade förresten på ett matprogram på svt förut som heter Det söta livet. Oj oj vilka goa grejer! Får nog ta och hitta en ursäkt för att göra lite efterrätter snart ;) Halv åtta hos mig var också riktigt mumsigt idag. Vad mycket gott man kan hitta på.

God natt på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar