fredag 22 april 2011

Pannacotta

Godafton!

Hoppas ni alla haft en skön långfredag oavsett om ni varit lediga och ute i solen eller jobbat. Här har vi precis avslutat vår italienska afton med en pannacotta, en kaffe och (för vissa) en whisky. Pannacottan gick hem hos alla. Och då vill jag påpeka att familjen här i soffan är inga dessertälskare så det är ett gott betyg!

Det är första gången jag gör pannacotta "på riktigt" med gelatinblad, tidigare har jag använt gelésocker. Det var mycket enklare än jag trodde! Vet inte varför jag varit så rädd för dessa gelatinblad. Trodde nog att det var krångligt och svårt att få bra, men det var det inte :) Det går att styra sötman lite mer utan gelésocker vilket var precis det jag var ute efter. Denna pannacottan har smak av kaffe, honung och vanilj och var precis så där len och krämig i smaken som man önskar. Den fick plus i betyg här hemma för att den inte var så söt. Mycket god avslutning på dagen! Receptet räckte ikväll till fem personer, fast är man väldigt dessertsugen så blir det nog bra för fyra ;)



5 dl vispgrädde
4 msk honung
2 tsk vaniljsocker
2 tsk snabbkaffepulver
2 gelatinblad

Till garnering: halverade jordgubbar, myntablad och riven mörk choklad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Koka upp grädden i en kastrull.
Under tiden grädden kokar upp, mortla snabbkaffet till fint pulver eller krossa på annat sätt.
Ta kastrullen från plattan och rör ner honungen och vaniljsockret.
Ta upp gelatinbladen och krama ur dem lite. I receptet jag använde stod det att de ska rinna av på hushållspapper men det har jag inte hört nåt om innan så jag vet inte hur viktigt det är.. Mina fick snabbligga på papper medan jag rörde ut honungen i grädden.
Rör ner kaffepulvret och gelatinbladen. Rör noga tills allt löst sig.
Häll upp i små glas. Plasta och ställ i kyl minst fyra timmar.
Garnera strax innan servering med riven choklad, en halv jordgubbe och en liten myntakvist.

Nu har familjen nästan somnat här i soffan :) Lång långfredag, men härlig! Imorgon ska jag åka och jobba på kvinnojouren hela dagen. Det ska bli roligt. Många kvinnor som bor hos oss nu så det blir nog fullt upp :) En glad påsk på er alla!


*Är det förresten någon som läst senaste nummret av Buffé? Där finns recept på en quinoasallad som jag kan rekomendera. Vi åt den till lunch idag tillsammans med stekt lax och färsk sparris. Mycket gott och frächt! Förutom det som stod i receptet tillsatte jag tomater, gurka och sockerärtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar